Lainaa.com

Tukholma

16.05.2015, heisu

IMG-20150510-WA0000

Kesä alkaa tulla jo vauhdilla ja välillä tuntuu et kerkiääkö sitä mitään tekemään ennen H-hetkeä.
Osa varmaan tietää ja arvaa mitä tarkoitan tuolla, mutta vielä en sitä tässä rupea kertoilemaan,
hieman voin avata että parisuhteemme Maken kanssa saa uuden suunnan ja uudellainen seikkailu on alkamassa.
Meidän mielestä oli jo aika siirtyä eteenpäin, vaikka suhteemme etenee tasaisesti ja rauhallisesti.
Tästä kerron sitten lisää myöhemmin. 🙂

Aikaisemmassa kirjoituksessa kerroin että olen menossa pienelle minilomalle ja lupasin siitä kertoa teille.
Tämän päivän aiheena onkin sitten Tukholma, Ruotsin pääkaupunki 🙂

IMG-20150510-WA0005

Tämän näköisellä joukolla me lähdimme viikonloppuristeilylle kohti Tukholmaa.
Kuten ilmeistä näkee, porukka on sekä ihmeissään, peloissan, kauhuissaan, innoissaan…

Minun ja Maken matka alkoi jo hyvissä ajoin eli meillä lähti juna 0355 Kajaanista kohti Helsinkiä.
Helsingin päässä näimme serkkuani Jenniä, jonka kanssa menimme sitten aamubrunsille Ravintola Lasipalatsiin.
Vähän aikaa siinä aikaa tapettiin ja outeltiin jotta Anni pääsee töistä, niin me sit hypättiin kahdelleen metroon ja sillä huristeltiin Vuosaareen.
Oli aika metkaa olla ensimmäistä kertaa metrossa. 😀

Mutta palataampas takaisin laivaan nousu tunnelmiin.
Kun olimme löytäneet meidän pienen 4 hengen hyttimme, lähdimme sitten katselemaan kannelle laivan lähtöä Helsingin satamasta.
Vaikka ilma oli mitä mainioin, aurinko paistoi, mutta tuuli oli tosi vinha ja viileä.
Tavan mukaan haimme taxfreestä pari lavaa juotavaa ja viikonlopun nesteytys alkoi.
Itselläni flunssa vei omaa osuuttaan ja sen takia uuvelo tuli kyllä aika pian, mutta eihän sitä tarvi hirveessä humallas olla et ois hauskaa.

IMG-20150510-WA0019IMG-20150510-WA0007
Seuraavana aamuna oli maihinnousu ja näin pieni kuin minä sai oman jalanjälkensä (kuvitteellisesti) jättää Tukholman rannalle.
Ilma oli lämmin ja erittäin hyvä. Meitä kyllä sää suosi.

Satamalta nousimme bussiin jolla huristelimme lähelle vanhaa kaupunkia. Bussi oli täynnä suomalaisia turisteja, meidän lisäksi.
Minua ja Makea vasta päätä istui eräs vanha ruotsalainen mies joka puhui hyvin vähän suomea, sanoi olevan ruotsin-suomalainen.
Hän tiesi heti että olemme suomalaisia turisteja ja hän innoissaan kertoi ja esitteli kun ajoimme jonkin tietyn rakennuksen tai alueen ohi.
Vaikka emme saa kieltä puhuneet hä elekielellään osasi kertoa meille. 🙂
Hänestä huomasi sen kuinka ystävällisiä ja vieraanvaraisia ruotsalaiset ovat.
En kyllä itse ole törmännyt tämän tapaiseen suomalaiseen.
Itselleni jäi turistina todella hyvä mieli.

Ukkoistamme oli kyllä todella vaikea välillä saada hyviä kuvia. Vähän väliä oli joku ilme.
Onneksi nyt nämä muutamat kuvat sentään on normaalin näköisiä. 😀

IMG-20150510-WA0004

Tukholmassa oli jo muuten kesä, vaikka helteinen keli ei vielä ollut.
Kuten kuvasta näkee on puiden lehdet jo todella isot ja vihertävän näköstä joka puolella.
Ihmisiä oli todella paljon liikenteessä ja eräällä torilla oli jotkin grillifestarit.
Jossa me käytiin katsastamassa ja ukot söivät yhdet hampurilaiset joiden liha grillattiin paikanpäällä.

IMG-20150510-WA0009

Tukholma oli erittäinen kaunis kaupunki ja haluan kyllä toistekkin mennä sinne käymään, pidemmäksikin aikaa.
Se on sen verran laaja kaupunki, että katsottavaa ja nähtävää on paljon.
Suosittelen kyllä risteilyä muillekkin ja käykää ihmeessä vanhassa kaupungissa,
itselleni oli vain vähän harmi että kiirettä oli hieman niin vanhakaupunki oli pieni pyrähdys.
Siellä oli myös tosi kivan näköisiä kahviloita, mutta ilmeisesti sen verran suosittuja, niin ei ollut pöytäpaikkoja jotta ois voinu pysähtyä kahville.
Löydettiin me yhden puiston varrelta kahvila johon sitten pysähdyttiin. 🙂

Näihin tunnelmiin päätän Tukholma tarinani ja toivottavasti jossain vaiheessa löydän itseni sieltä uudelleen.
Voin kyllä sanoa, että vaikka en ruotsista kielenä pidekkään ja en osaa puhua, niin sen pääkaupunkiin olen kyllä rakastunut <3